صنعت بازی در سال ۲۰۲۴ با تغییرات بسیار بزرگی دست و پنجه نرم خواهد کرد. با وجود اینکه در زمان نگارش این مقاله تنها ۳ ماه از سال ۲۰۲۴ گذشته اما شرکتهای بزرگ بازی سازی و حتی شرکتهای کوچک indie نیز متوجه تغییر جریان صنعت بازی سازی شده اند. از مخالفت سازمانهای بزرگ ورزشی برای بستن قرارداد گرفته تا پیشی گرفتن فروش بازیهای استودیوهای کوچک و نوپا از بازیهای میلیون دلاری شرکتهای شناخته شده.
به نظر میرسد که تغییرات عجیب صنعت بازی در سال ۲۰۲۴ ادامه دار باشد. در حال حاضر اگر نگاهی به لیست بازیها پرفروش پلتفرم استیم بیاندازید متوجه حضور بسیاری از بازیهای تولیدی استدیو های کوچک خواهید شد. به طور مثال بازی Lethal Company که توسط یک توسعه دهنده ساخته شده توانسته است بیش از ۳۴۰ هزار نسخه فروش داشته باشد. اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی نیز داشته باشیم این بازی سودی معادل ۵٫۴ میلیون دلار را به جیب تنها توسعه دهنده خود واریز کرده است.
در دست دیگر بازیهای AAA کمپانیهای بزرگ حتی در لیست محبوبترینهای استیم نیز حضور ندارند. این نشان میدهد ذائقه گیمرها در حال تغییر است. دیگر تنها گرافیک بهتر و یدک کشیدن نام یک سری بازی همچون Call of Duty نمیتواند تضمین فروش میلیون دلاری یک بازی باشد. از این رو به نظر میرسد شرکتهای بزرگ بازی سازی نیز در حال تغییر رویه خود هستند.
از تعدیل نیرو گرفته تا خرید کمپانیهای کوچکتر بازی سازی همگی در حال اتفاق افتادن در زیر پوست صنعت بازی سازی در سال ۲۰۲۴ هستند. در کنار آن رقیبان جدیدی نیز پا به عرصه گذاشتهاند. در حال حاضر تعداد بازیهای توسعه دهندگان چینی در حال رشد است و به نظر میرسد در سال ۲۰۲۴ باید منتظر توسعه دهندگان خاورمیانهای نیز باشیم.
عربستان در سال گذشته نشان داد که علاقه بسیاری به صنایع غیر نفتی پیدا کرده است. از جمله تصمیمات این کشور ثروتمند سرمایه گذاری کلان در زمینه صنعت بازی سازی است. این شرکت با سرمایه گذاری بزرگ در ورزشهای الکترونیکی توانست یکی از بزرگترین گردهماییهای E Sport را رقم بزند. همچنین عربستان سرمایه گذاری بسیار زیادی را در شرکتهای نینتندو و اسکوپلی انجام داده است.
از این رو به نظر میرسد در صنعت بازی در سال ۲۰۲۴ یک بازیکن جدید به نام عربستان خواهد داشت. البته هنوز مشخص نیست که این کشور تا چه زمان به سرمایه گذاری در این صنعت ادامه دهد. ولی آنچه مشخص است این کشور با توجه به بازخورد بسیار بالای Global Esports Games خود در سال ۲۰۲۳ نگاه خود را به صنعت بازی سازی تغییر داده است.
بسیاری از شرکتهای بزرگ بازی سازی نتوانستند خود را با شرایط رقابتی جدید این صنعت وقف دهند. Epic Games، EA ، سونی و بسیاری از شرکتهای دیگر در سال گذشته چندین بار دست به تعدیل نیرو زدند. بسیاری از بازیهای در انتظار تولید این کمپانیها به حالت کنسل در آمده و بعید است که دیگر از آنها خبری بشنویم. عناوینی همچون Suicide Squad,، Atomic Heart، Call of duty Modern Warfare 3 و حتی Cities Skyline 2 نتوانستند مخاطبین خود را راضی نگه دارند.
هرچند که تولید کنندگان عناوین بزرگ به همین سادگیها دست از تلاش نمیکشند اما به نظر میرسد جامعه گیمرها دیگر اعتقادی به شانس دوباره ندارند. از جمله تغییر رفتار گیمرها میتوان به افت شدید پیش خرید عناوین اشاره کرد. به نظر میرسد گیمرها دیگر علاقهای به پیش خرید بازیها ندارند و ترجیح میدهند تا انتشار نسخه اصلی بازی صبر کنند.
در کنار مباحث دنیای ساخت گیم نباید از وضعیت سخت افزار و خبرهای کنسولهای نسل بعد غافل شویم. هرچند که برای تخمین زدن شرایط کنسولهای نسل بعد سونی و مایکروسافت کمی زود است؛ اما به نظر میرسد در اواخر امسال یا اوایل سال آینده میتوانیم به کنسول سوییچ ۲ شرکت نینتندو دل خوش باشیم.
این کنسول یک دستگاه هیبریدی قابل حمل همچون نسخه قبلی خود است که ویژگیهای جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. صفحه نمایش بزرگتر، سخت افزار بروز و بسیاری از ویژگیهای نرم افزاری و سخت افزاری در این کنسول جای گرفتهاند.
با توجه به داغ شدن دوباره رمز ارزها امکان افزایش قیمت و تقاضا برای چیپستهای پردازشی نیز وجود دارد. به همین دلیل ممکن است دوباره با شرایط بازار سخت افزار سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ مواجه شویم. صنعت بازی در سال ۲۰۲۴ قطعاً با مشکل کمبود قطعات دست و پنجه نرم خواهد کرد. فقط امیدواریم که وخامت اوضاع همانند سالهای گذشته نباشد.
در دست دیگر با افزایش قدرت پردازشی قطعات دست توسعه دهندگان برای استفاده از قدرت و ویژگیهای موتورهای جدید بازی سازی همچون Unreal Engine 5 باز خواهد بود. باید ببینیم که آیا با تمامی این امکانات توسعه دهندگان بزرگ میتوانند عناوینی در خور توجه گیمرها را تولید کنند یا خیر.
صنعت بازی در سال ۲۰۲۴ قطعاً سال عجیبی برای بازی سازان و البته گیمرها خواهد بود. حال باید دید که آیا این تغییرات در دست هم میتوانند دنیای بازیها را دستخوش تغییر کنند. آنچه مشخص است شرکتهای کوچک توسعه دهنده و توسعه دهندگان تنها دست بالاتری را برای ساخت یک عنوان محبوب در سال ۲۰۲۴ خواهند داشت. با توجه به موفقیت بازیهای indie در مقابل عناوین AAA امسال شاهد حضور تعداد بیشتری از توسعه دهندگان در پلتفرم هایی همچون استیم خواهیم بود.